09-01-2016

Bloemkool rösti's (hash browns)

Ik ben dol op ontbijt! Gek genoeg, houd ik niet van ontbijten. Vaak heb ik helemaal geen zin in de morgen om te eten, maar desondanks ben ik gek op de dingen die vooral als ontbijt gegeten worden. Een grote kom Brinta enkel met melk en niks anders, beschuitpap of lekkere havermout met fruit erdoor bijvoorbeeld: mij kun je er voor wakker maken, letterlijk! Gelukkig ook maar, want dat helpt me dus om toch te ontbijten, en dat is gezien mijn diabetes wel zo verstandig.
Gezien we van de week een enorme bloemkool hadden ingeslagen, en ik het mijn lieve vriend niet aan wilde doen om deze helemaal samen op te peuzelen (hij is al een beetje anti), wilde ik graag wat verzinnen voor het deel dat overgebleven was. Ik bakte een enorme bloemkool-pannenkoek voor mezelf, en dat heeft gigantisch goed uitgepakt. Ik heb in geen tijden zo'n heerlijk ontbijt gehad, en ik geniet er dus over het algemeen al erg van.
Je kunt er voor kiezen een beetje geraspte kaas, een gesnipperd (bos-)uitje en/of andere lekkere kruiden toe te voegen natuurlijk.

Voor 1 grote pannenkoek of 4 kleinere rösti's:
150 g bloemkool
2 eieren
knoflookpoeder, zeezout & zwarte peper

Rasp de bloemkool met een kaasrasp en mix dit met het ei, een snuf knoflookpoeder, een snuf zwarte peper, en wat zeezout. Voeg als het wat plakkerig is een heel klein scheutje melk toe.
Verhit een theelepel boter of olie in een pannetje.
Druk als het bakvet heet is de helft van het bloemkool mengsel in de pan tot een pannenkoekje.
De pannenkoek / rösti's moeten goed platgedrukt worden, anders duurt het erg lang voor het gaar wordt en is er in geval van de pannenkoek kans op scheuren bij het omdraaien.
Bak beide zijden voor 3 á 4 minuten, tot ze een goudbruin kleurtje gekregen hebben.
Extra lekker met wat ketchup!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten