19-03-2016

Pompoenpitten roosteren en waarom ze in de winkel altijd groen zijn...


Mocht het iemand ontgaan zijn: in dit huis wordt relatief veel en vaak pompoen gegeten. Ik ben er hartstikke gek op en zie het als een uitdaging om er zoveel mogelijk creatiefs mee te verzinnen. Ik verwerk het in mijn ontbijt, in het brood dat ik bak, cakes, koekjes en taarten en natuurlijk in het avondeten.
Al dat gepompoen levert mega veel pompoenpitten op, en die gooien we natuurlijk niet weg! In de winkel zijn ze vrij duur dus waarom weggooien waar ik anders veel geld voor zou betalen? De pitten zelf zijn namelijk ook heerlijk om te eten, zowel door gerechten (salades, havermout, pasta's), als gewoon zo om te knabbelen...
Tot voor enige tijd verbaasde ik me over het feit dat de pitten die je rechtstreeks uit de pompoen haalt een blanke kleur hebben, terwijl de pitten in de winkel altijd zo mooi groen zijn. Er moet wel een heel bijzondere manier van roosteren bestaan, wil het hier aan liggen dat ze aan hun kleurtje komen.
Wat blijkt nou? Pompoenpitten uit je eigen pompoen zijn ook groter dan de groene uit de winkel, en zo maakte ik van 1+1 2. Het groene pitje dat je in de winkel koopt zit in de blanke en grotere pitten. Na dit nagezocht te hebben blijkt dat de pitten in de winkel inderdaad gepeld zouden zijn. Het is zelfs zo, dat sommige winkels courgettepitten verkopen onder het etiket van pompoenpitten. Deze hoeven namelijk niet gepeld te worden, en dat pellen is nou net een beste klus.
Toch leuk om eindelijk dit raadsel te hebben opgelost!

Een pompoen geeft circa 50 gram geroosterde pitten:

- pitten uit 1 pompoen
- zout en andere kruiden naar wens (zoals paprika, cayenne, chili, knoflookpoeder, kerrie, komijn)


  • Schep de pitten uit de pompoen en haal alle draden en vruchtvlees ertussen uit en was ze goed schoon.
  • Laat de pitten even uitlekken, maar droog ze niet!
  • Verspreid de pitten over een bakplaat en hussel ze goed met het zout en andere kruiden.
  • Rooster de pitten het liefst op de hete lucht stand in oven op circa 180 graden. In principe maakt het echter niet uit welke stand je gebruikt. Hussel de pitten zo nu en dan gewoon even, en haal ze uit de oven als ze helemaal droog en krokant zijn.

2 opmerkingen:

  1. Dank voor het oplossen van dit raadsel. Alleen begrijp ik nog niet of ik de witte pompoen zaden ná t roosteren in zijn geheel kan eten of dat ik ze na t roosteren eerst moet pellen voordat ik ze eet...?? Hoop dat je me nog wil antwoorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kan ze op beide manieren eten. Met het witte schilletje zijn ze wat taaier, maar ze zijn als nog lekker. Ik zou als ik jou was proberen wat je lekkerder vindt! Bedankt voor je reactie :)

    BeantwoordenVerwijderen