02-06-2016

Pittig Thais rundvlees met basilicum (Phad Krapao)



Dit gerecht at ik enige weken terug bij de Thai en dat was heerlijk! Meteen na de laatste hap (ik heb heus tafelmanieren, dus meteen tussen haakjes) opende ik mijn onderzoek naar het gerecht. Na talloze recepten en informatie te hebben gelezen besloot ik dat ik genoeg wist om het zelf een poging te wagen.
Het woordje 'phad' staat voor geroerbakt, en 'krapao' betekent zoveel als heilige basilicum. De basilicum is dan ook niet hetzelfde als de basilicum die wij in Nederland kennen. Eigenlijk mag ik mijn versie dus ook helemaal niet krapao noemen, maar 'bai horopa'. Horopa betekent basilicum. Gezien het bij de Thai ook krapao genoemd werd en ook gewoon met normale basilicum bereid was, besloot ik dat ook maar te doen, heilige basilicum klinkt immers beter dan gewoonweg basilicum!
In het gerecht zitten officieel geen extra groenten, maar vaak wordt er kousenband aan toegevoegd. Verder wordt het traditioneel met witte rijst (Pandan of Jasmijn) gegeten. Ik koos ervoor om er sugarsnaps bij te eten in plaats van kousenband. Gewoon voor erbij met wat zeezout erover, zodat het gerecht zou blijven zoals het 'hoort'.
Nu weet ik dat ik soms heel enthousiast kan typen over hoe heerlijk de recepten zijn die het tot de blog hebben gered, maar dit geval is anders. Zonder te veel woorden vuil te maken durf ik te zeggen dat ik me niet kan herinneren wanneer ik voor het laatst zo lekker gegeten heb. Dit is werkelijk het beste eten ooit en bij deze zonder twijfel mijn absolute lievelingsgerecht!

Ingrediënten voor 2 personen:
- 270 g rundvlees
- 1 tl suiker
- 1 el oestersaus
- 1 el soja saus
- 1 el donkere vissaus
- 1 el citroensap
- 3 knoflookteentjes
- 1 chili
- 1/2 kleine ui
- grote hand verse basilicum

  • Snijd de ui in repen en maal het pepertje fijn (met een vijzel) samen met de knoflook. Verhit een scheut zonnebloemolie in een ruime wok en bak het chili-knoflook mengsel vervolgens aan.
  • Snijd intussen het vlees in platte repen en voeg dit, zodra de chili en knoflook bruinig kleurt, toe aan de pan.
  • Voeg na 1 1/2 minuut de ui, suiker, sauzen en het citroensap toe, en bak het geheel nog zeker een minuut op hoog vuur terwijl je continu omschept.
  • Haal de pan van het vuur en roer direct de basilicum erdoor.


*Een portie bevat 9,7 koolhydraten, 185 calorieën, 2,8 g vet en 30 g eiwitten . 

1 opmerking:

  1. Wat een super lekker en goed gerecht. Dit is een blijvertje bij ons :-)

    BeantwoordenVerwijderen