23-07-2016

Indonesische rendang


Het is deze week echt LOEI heet in Nederland. Jaja, ik hoor jullie al denken: "typische Nederlandse, altijd over het weer klagen". Maar laat mij me maar even op z'n Nederlands snel verdedigen. Ik zeur namelijk helemaal niet zo snel over regen of sneeuw. Eigenlijk waardeer ik alle seizoenen. Ze hebben allemaal hun eigen schoonheid en plussen als ik het zo mag noemen. De Nederlandse 28+ is voor mij om meerdere redenen onaangenaam. Ten eerste slaat het meteen op mijn diabetes, en ten tweede werkt mijn ventilatie huishouding niet optimaal, dus ik word vrij snel een rondkruipende kachel...
Maar ik vergeet nu helemaal waarom ik mijn verhaal met het weer begon. Van de week raapte ik mijn moed bijeen en fietste door de hitte naar de toko om daar een gigantische toko shop sessie te doen. Ik wilde alles dat op was weer aanvullen, en ook had ik al een aardig lijstje aan nieuwe dingen die ik wilde hebben. Zoals sommigen misschien wel weten ben ik gek op de Oost en Zuid-Oost Aziatische keuken, en een pakje Conimex kan die passie niet bevredigen, haha. Met een volle boodschappentas stond ik na lange tijd ronddwalen weer buiten en ik ging thuis meteen aan de slag met deze Indonesische rendang. Het is even zwoegen, maar zodra alles in de pan aan het sudderen is en het huis heerlijk gaat ruiken, weet ik altijd dat het de moeite waard is geweest.

Ingrediënten voor 6 personen:
- 1 tl djinten
- 3 tl ketoembar
- 1/4 tl kaneel
- 2,5 cm koenjit/kurkumma, 1 tl poeder
- 3 cm gember, bollende tl poeder
- 2 cm laos, 3/4 tl poeder
- 4 teentjes knoflook
- 4-6 sjalotten
- 4-6 rode lombok pepers
- 5 kemiri noten
- 1 tl trassi
- 1 kg rundvlees
 - 2 el tamarinde of citroensap
- 1  serehstengel
- 4  limoenbladeren, daun djeruk purut
- 3 bladeren indische laurier, daun salam
- 400 ml kokosmelk
- 2 tl gula djawa


  • Snijd het vlees in stukken en wrijf het in met de tamarinde of citroensap. Dit zorgt voor mals vlees en is dus belangrijk!
  • Maak een boemboe door alle ingrediënten in het lijstje boven het rundvlees fijn te vijzelen of te mixen in een blender. Als dit moeizaam gaat is het verstandig om per keer een klein beetje water toe te voegen. Fruit de boemboe aan in wat olie in een ruime pan in circa 3 minuten.
  • Voeg het vlees toe aan de pan en bak het kort aan. Warm de kokosmelk goed op met 200 ml water en de palmsuiker en blus het vlees daar vervolgens mee af. Zodra er afgeblust wordt met te koele melk of water, gaat het vlees dichtzitten en wordt het taai.
  • Snijd de uiteinden van de sereh af, kneus hem en leg er een knoop in. Voeg ook de limoen- en salambladeren toe, doe de deksel half op de pan en laat het geheel circa 4-5 uur sudderen tot het vlees heerlijk mals geworden is en de saus helemaal ingedikt is. Vergeet niet (vooral tegen het einde aan) geregeld te roeren.


*Tip: Maak veel boemboe en vries het in porties in voor later gebruik.
*Tip: De smaak is optimaal wanneer rendang een dag van te voren bereid wordt. 
*Tip: De moet eigenlijk vrij droog zijn. Het vlees wordt dus gestooft tot het meeste vocht verdampt is. Hoewel de bedoeling is dat de saus enorm indikt, vind ik de rendang persoonlijk ook lekker als hij wat vochtiger is.
*Recept voor de sajoer boontjes 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten