16-08-2016

Ramen met geroosterd buikspek


Ik postte al tweemaal eerder een recept voor Japanse ramensoep. De ene met kip en de andere met gehakt. In Japan wordt overigens ook volop ramen gegeten met varken. Tijd dus om daar ook een ''authentiek'' recept voor te ontwikkelen. Er zal niet snel ramen zijn die ik niet lust, ik ben er echt gigantisch dol op. Ramen is zo'n gerecht dat als je het voor het eerst maakt een behoorlijk ingewikkelde klus lijkt, maar de tweede keer heb je het eigenlijk al wel door. Het leuke is dat als je je er wat vertrouwder mee voelt, je geheel zelf kunt bepalen wat je wilt toevoegen of weglaten uit je ramensoep. Ik kan me zelf nog goed mijn eerste keer herinneren. Dat was ook wel even zuchten en steunen, maar wat ben ik blij dat ik doorgezet heb. Het is sowieso elke keer weer de ''moeite'' waard en het is dan ook niet voor niets mijn lievelingseten (met kip, met gehakt, met spek, allemaal yum!).
Dit recept gaat uit van varkensvlees aan been, maar indien je dit niet kunt vinden staat er ook bij hoe je het aan moet pakken. Ik raad echter wel aan voor varkensvlees aan been, dit maakt de bouillon.

Ingrediënten voor 4 personen:
- ca. 600 g varkensbuik/-wangetjes (bij voorkeur met been, dan hoger gewicht)

- 2 bosuitjes, gekneusd
- 3 teentjes knoflook, gekneusd
- 3 cm gember, in plakjes
- 1 l kippenbouillon
- 60 ml sojasaus
- 1 el mirin
- 1 tl suiker
- 2 tl sesamolie
- zout en witte peper

- 300 g g ramen noedels
- toppingen naar wens, bijvoorbeeld gekookte eieren, bosuien ringetjes, sesamzaadjes, maïs, paksoi, taugé, bladspinazie, fishcakes

  • Verwarm de oven voor op 170 graden. Wrijf het vlees in met zout en zet het in de oven voor 50 minuten. Verhoog de temperatuur tot 225 graden en laat het vlees nog 20-30 minuten in de oven om krokant te worden.
  • Laat het vlees afkoelen en haal het voorzichtig van het bot. Zet het vlees in de koelkast voor later.
  • Doe de botten in een ruime pan, voeg de ingrediënten voor de soep toe, breng aan de kook, draai het vuur dan lager en laat het geheel 2-3 uur (in geval van geen beenderen ca. 15 min.) zachtjes pruttelen.
  • Zeef de bouillon of schep de resten eruit en gooi ze weg. Breng het eventueel op smaak met wat zout en witte peper indien gewenst.
  • Haal het vlees uit de koelkast, snijd het in plakken en warm het op in de bouillon.
  • Serveer het vlees met de gekookte noedels, toppingen naar keuze, en schenk de bouillon erover.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten