27-09-2016

Telor balado (Indische eieren in pittige tomatensaus)


Geïnspireerd door de mega goede Indische eieren die ik enige tijd geleden gegeten had bij de Indiër, ging ik op zoek naar het fijne van dit gerecht. Al snel ontdekte ik dat er ontelbaar veel van dit soort Indische eiergerechten zijn. Een beetje overweldigd was ik wel, en dus even simpel nazoeken hoe wat ik gegeten had gemaakt wordt was niet zo vlug gedaan als ik had verwacht. Maar goed, dat vind ik eigenlijk alleen maar leuk. Nadat ik dus een ontelbaar aantal verschillende 'telor' recepten gelezen had, ontwikkelde ik dit recept. Het komt vrij dicht in de buurt bij de heilige eieren van de Indiër, maar is toch niet helemaal hetzelfde. Niet dat ik dat nou zo jammer vind, want deze zijn ook super goed!
*Klik hier voor het recept voor de babi ketjap, die ook op de foto te zien is.

- 8 eieren
- 6 el tomatenpuree
- 2 uien
- 2-3 tl gula djawa (palmsuiker)
- 2 teentjes knoflook
- 1 el sambal
- 1 tl verse gember, optioneel

  • Kook de eieren hard in ongeveer 6 minuten, pel ze en zet ze opzij.
  • Maal de uien, knoflook, gember, suiker, sambal en tomatenpuree fijn in een vijzel (niet met de machine, dit maakt het te waterig). 
  • Verhit wat olie in een wok en bak hierin de pasta aan. Voeg na een minuut de eieren toe en bak deze 30 seconden mee.
  • Schenk 300 ml heet water in de pan, draai het vuur zachter en laat het geheel tenminste 10 minuten door-pruttelen, tot de saus de gewenste dikte heeft gekregen.
  • Eventueel garneren met lente ui.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten