01-03-2017

Rozen vanille koekjes


Deze koekjes zijn net zo lekker als ze mooi zijn. Ik kocht ruim een jaar geleden op een middeleeuws feest in Vaassen rozenblaadjes. Je bent een kitchen elf, of je bent het niet. Ik vind het heerlijk om dit soort fairs af te neuzen en ga dan ook ieder jaar naar Elfia en soms ook naar Castlefest.
Goed. Vorig jaar was ik dus op een middeleeuwse fair en daar vond ik het meest schattige kleine stentje met de grootste verzameling aan kruiden, potjes, flesjes, zeepjes en dergelijke. Ik heb daar behoorlijk ingeslagen, want er werd een hoop verkocht wat je elders niet makkelijk kan krijgen en het was nog eens super goed geprijsd ook! Zo kocht ik ook rozenblaadjes. Ik had nog geen idee wat ik ermee zou doen, maar dat ik ze moest hebben was zeker.

Nu zijn we dus een jaar verder en heb ik ze eindelijk een goed lot weten te geven. Deze koekjes zijn enorm lekker. Naast dat ze versierd zijn met rozenblaadjes - die overigens natuurlijk eetbaar zijn - zit er ook een kleine hoeveelheid tijm door de koekjes zelf gebakken. Dit lijkt misschien een beetje gek, maar het gaat goed samen met de smaak van vanille en rozenblaadjes. Mocht je daar toch niet zo van overtuigd zijn; zonder zijn ze natuurlijk ook erg lekker!

Volgens mij kun je tegenwoordig op steeds meer plekken eetbare bloemen en dergelijke kopen. Toch zou ik graag de eer geven aan Eleoflora, de naam van het winkeltje waar ik de mijne vandaan heb. De eigenaresse en soms ook haar vriend staan het hele jaar door op verschillende fairs zoals die in Vaassen, maar ze hebben ook een eigen webwinkel.

Psst, tot slot nog even: het koekdeeg kan tot 3 maanden in de vriezer bewaard worden. Super handig voor die ene keer dat je onverwacht bezoek krijgt dus. Gewoon even snel uit de vriezer halen, snijden, 15 minuutjes de oven in en you're all set!

Ingrediënten voor 24 koekjes
- 75 g boter, zacht
- 130 g suiker
- 1 1/2 tl vanille
- 1/2 tl tijm blaadjes
- 1 ei
- 150 g bloem
- 1/4 tl zout
- 1/4 tl bakpoeder (met bruine suiker 1/8 tl soda)
- 70 g poedersuiker
- 1 1/2 tl melk
- 1/4 tl boter
- 1/2 tl vanille
- rozen blaadjes

  • Mix de boter romig met de suiker en voeg daarna het ei en het vanille toe.
  • Zeef boven een andere kom de bloem met het bakpoeder en het zout en spatel dit vervolgens om met het boter mengsel. Voeg ook de tijmblaadjes toe en kneed het tot een mooi koekdeeg. 
  • Schep het deeg op een groot vel plastic folie en wikkel het tot een langwerpige 'worst' in het folie. Rol de uiteinden van het folie helemaal op, net zoals bij ouderwetse snoeppapiertjes en leg het in de vriezer voor tenminste 3 uur (tot een maand).
  • Verwarm de oven voor op 180 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier.
  • Haal de tube uit de vriezer en snijd plakken van een 1/2 cm dikte. Leg de plakken op de bakplaat met minimaal 2 cm afstand en bak de koekjes in ongeveer 15 minuten.
  • Laat de koekjes volledig op de bakplaat afkoelen en maak het glazuur door de poedersuiker met het melk, de boter, het vanille en een heel klein snufje zout te mengen. Smeer de bovenkant van de volledig afgekoelde koeken in met het glazuur en strooi er de rozenblaadjes over.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten