24-04-2017

Banaan kruimelcake

Deze cake stond al maanden in de wacht, en wat een schande is dat! Zonder twijfel is dit de lekkerste cake die ik ooit gemaakt, nee wacht, misschien wel de lekkerste die ik ooit gegeten heb. Je zou me erop kunnen betrappen dat ik dat al eens eerder heb gezegd van een andere cake. Desondanks ben ik geen leugenaar. Ik ben leergierig en veel oefenen en fijnproeven kan er heus voor hebben gezorgd dat ik een trapje omhoog geklommen ben op de cake-expert ladder.

Dit is niet een recept voor bananenbrood, er is wel degelijk een verschil tussen een bananencake en een bananenbrood, hoewel ik het onderscheid niet meer zo duidelijk is te maken in de alledaagse bananenbrood en -cake recepten. Dit recept bevat in elk geval voldoende suiker om het een cake te mogen noemen. Toch bevat het nog altijd niet zoveel suiker als een reguliere cake, gezien de bananen ook al de nodige suikers en zoetheid leveren. Voor mijn recept van bananenbrood (met cheesecakevulling) - waarvan het beslag een lagere bloem tot suikerverhouding heeft - verwijs ik je overigens graag door naar hier!

Het geheim van deze cake? Dat zijn er een aantal. Ten eerste de kleine hint van kruidnagel. Kaneel en banaan zijn goede vrienden, maar ik vind dat kaneel in cakes niet altijd goed uitpakt en kruidnagelpoeder en banaan gaan ook verrassend goed samen. Met kruidnagel moet je echter ook niet te enthousiast aan de haal gaan, het is al snel overheersend. Een tweede punt is dat er in de cake zelf blanke suiker gaat, maar voor de topping bruine suiker gebruikt wordt. Blanke suiker is een betere keuze in een cake-beslag dan bruine suiker. Het geeft een wat lichtere vanille-achtige smaak, waar als je bruine suiker gebruikt de smaak meteen wat zwaarder en donkerder wordt. Bruine suiker in combinatie met pecannoten is echter verrassend goed en juist door het als topping te gebruiken geeft het een heerlijke toevoeging die in samenwerking met de nootjes net wat extra's aan de cake geeft. Een derde en de belangrijkste aanpassing is de aanpassing van temperatuur terwijl de cake in de oven staat. Bakken met banaan kan best tricky zijn. De cake kan eerst een mooi randje krijgen door de eerste helft op 175 graden te bakken. Door de temperatuur halverwege het bakproces wat te verlagen krijgt het precies de goede tijd en temperatuur om de juiste consistentie aan de binnenkant te krijgen.

Er zit niks anders op. Om erachter te komen of ik gelijk heb zul je het toch echt zelf een poging moeten wagen! Ik heb er alle vertrouwen in. Plus, er is niks fijners dan de geur die uit de oven komt als deze cake in wording is...!

Ingrediënten voor een cake á 8-12 porties:
- 180 g bloem
- 1/8 tl kruidnagelpoeder
- 1/2 tl baking soda
- 1 tl bakpoeder
- 1/4 tl zout
- 75 g ongezouten boter
- 90 g suiker
- 1 ei
- 1 tl vanille
- 375 g bananen, geprakt
- 60 g yoghurt
- 40 g bruine suiker
- 60 g pecannoten

  • Verwarm de oven voor op 175 graden en vet een vorm in. Hak de pecannoten grof, meng dit met de bruine suiker en zet opzij.
  • Zeef de eerste 5, droge ingrediënten bij elkaar in een ruime kom.
  • Klop de boter romig met de suiker en voeg dan het ei, de vanille, bananen en yoghurt toe en mix goed door elkaar tot een egale massa.
  • Schenk in 2 delen de vloeibare massa bij de droge ingrediënten en roer dit tot een zo glad mogelijk beslag.
  • Schenk het beslag in de vorm, verdeel de bruine suiker met pecannoten erover en zet de vorm in de oven.
  • Verlaag na 25 minuten de temperatuur naar 125 graden zonder deze te openen en bak de cake nog een 35 minuten (in totaal een uur).
  • Check met een satéprikker of de cake gaar is. Deze moet er na het insteken droog uitkomen. Wacht tenminste 8 minuten voor het insnijden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten